-
El projecte E-MOTION estudiarà durant cinc anys els mecanismes genètics que afavorixen la propagació de la resistència dels bacteris als antibiòtics
-
L'ajuda permetrà a l'investigador desenvolupar a Fisabio una nova línia científica sobre bacteris multiresistents
València (07.09.26). La Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio), entitat dependent de la Conselleria de Sanitat, acollirà el projecte E-MOTION de l'investigador Manuel Ares Arroyo, que ha obtingut una ajuda ERC Starting Grant 2026 de l'European Research Council (ERC) - Consell Europeu d'Investigació, dotada amb 1,5 milions d'euros per a un període de cinc anys.
La concessió d'esta finançament reconeix l'excel·lència científica i el caràcter innovador de la proposta i permetrà a l'investigador desenvolupar a Fisabio una nova línia científica centrada en l'estudi dels mecanismes que afavorixen l'adaptació i propagació dels bacteris multiresistents.
Les ajudes ERC Starting Grants del Consell Europeu d'Investigació estan destinades a impulsar la carrera professional de personal investigador que es troba en les primeres etapes de la seua carrera científica i ha demostrat una trajectòria especialment prometedora. L'ajuda proporciona els recursos necessaris perquè puguen desenvolupar de manera independent els seus propis projectes i equips d'investigació.
Ampliant el coneixement per a afrontar un problema en auge
El projecte E-MOTION estudiarà els mecanismes genètics que intervenen en la capacitat dels bacteris per a desenvolupar i transmetre resistència a diferents antibiòtics, un fenomen que dificulta el tractament de determinades infeccions. Una de les vies fonamentals de propagació de la resistència entre bacteris són els plàsmids, elements d'ADN capaços de transferir informació genètica a bacteris veïns.
Manuel Ares ha explicat que “gran part del problema es deu al fet que els bacteris poden transmetre els gens que els fan resistents als bacteris veïns mitjançant plàsmids. El nostre repte és entendre què ocorre quan un bacteri alberga múltiples plàsmids: com competixen o cooperen entre ells, ja que esta interacció pot alterar dràsticament el comportament del bacteri i facilitar la multiresistència”.
E-MOTION permetrà identificar noves formes de disseminació de resistències als antibiòtics i comprendre com els plàsmids modifiquen la fisiologia del bacteri. Estos resultats, a llarg termini, serviran per a poder realitzar estudis epidemiològics predictius i fins i tot desenvolupar ferramentes capaces de desestabilitzar estos plàsmids, permetent frenar la propagació de bacteris multiresistents i contribuint a protegir la salut pública.
Un impuls per a la investigació biosanitària de la Comunitat Valenciana
La concessió d'esta ajuda permetrà a Manuel Ares Arroyo establir a Fisabio un grup propi d'investigació capdavanter en l'estudi de la disseminació de resistència als antibiòtics i desenvolupar de manera independent esta nova línia d'investigació durant els pròxims cinc anys, segons ha declarat el mateix investigador.
El desenvolupament d'E-MOTION afavorirà així mateix l'establiment de noves col·laboracions científiques nacionals i internacionals i reforçarà la capacitat de Fisabio per a atraure i consolidar talent investigador a la Comunitat Valenciana.
L'obtenció d'una ERC Starting Grant suposa, a més, per a Fisabio un important impuls per a la seua capacitat investigadora i per a la consolidació de talent científic a la Comunitat Valenciana, en permetre desenvolupar des d'esta fundació un projecte d'investigació del més alt nivell internacional.
